menu mikrofony
Úvodní stránka inductory page
E-shop MIKROFONY e-shop microphones
Mikrofony pro zpěv mikrofony pro zpěv
Nástrojové mikrofony mikrofony pro nástroje
Studiové mikrofony mikrofony do studia
Bezdrátové mikrofony mikroporty
Bezdrátové odposlechy in-ear monitory
Kontakt contacts
menu o mikrofonech
Konstrukce mikrofonů jak to vypadá uvnitř mikrofonu
Vybíráme mikrofon jak si vybrat vhodný mikrofon
hobby Historické mikrofony historic microphones Reportážní magnetofony report magnetophones Schémata, návody sheets

 

JAK SI VYBRAT SPRÁVNÝ MIKROFON

Mikrofon je na počátku elektroakustického řetězce. Slouží k přeměně akustického signálu na signál elektrický, který je dále zpracováván dalšími zařízeními. Jeho kvalita zásadně ovlivňuje kvalitu záznamu a zpracování zvuku. Proto by i laik měl výběru mikrofonu věnovat zvýšenou pozornost. Pokud tedy chceme kvalitní nahrávku, měli bychom se vyhnout levným a nekvalitním mikrofonům a nebát se investovat i několik tisíc korun.

Kvalitní mikrofon, při slušném zacházení, bude stále kvalitním i za mnoho let, což dokládají některé ceněné kusy i po několika desetiletích provozu. Takže vložená investice se rozhodně neztratí.

Každý zvukař má mezi mikrofony své oblíbené favority, se kterými má vlastní nebo zprostředkované zkušenosti. Neváhejte se na tyto zkušenosti zeptat.

Při hledání správného mikrofonu si nejdříve promyslete k čemu budete mikrofon používat a také k čemu by jste mikrofon mohli použít v budoucnosti. V neposlední řadě Vás bude limitovat částka, kterou jste ochotni za mikrofon vydat.

Mikrofonů je na současném trhu opravdu spousta. Výhodou pro Vás je, že náš e-shop Vám nabízí pouze mikrofony tradičních a hlavně osvědčených výrobců. I tito však vyrábějí celou škálu: od mikrofonů pro domácí použití, až po špičkové kusy pro náročné studiové nahrávky.

Mikrofony se většinou dělí podle principu snímání a podle snímací charakteristiky, což je vlastně vyjádření směru, ze kterého mikrofon snímá nejcitlivěji..

Mikrofony dynamické (elektrodynamické) jsou neuniverzálnější mikrofony vhodné zejména pro živé ozvučování a pro snímání z blízka. Některé typy splňují i vysoké nároky studiového záznamu. Nejčastěji se vyrábějí v robusním odolném provedení, které vydrží náročný pódiový provoz..

Mikrofony kondenzátorové (elektrostatické) jsou jakostní typy vhodné pro detailní snímání z blízka i ze vzdálenějšího zdroje. Tento princip využívají i nejjakostnější studiové mikrofony. Pro svou funkci napájení pomocí tzv. "fantomu", vyjímečně mívají vestavěnou baterii. V dnešní době se takto označují i mikrofony elektretové, které při nízkých výrobních nákladech docilují vynikajících parametrů blížících se "pravým kondenzátorovým" mikrofonům..

Mikrofony páskové jsou typem dynamických mikrofonů. Vyžadují předzesilovač s nízkým šumem protože zpravidla dávají nižší výstupní napětí. Odměnou je pěkný měkký přirozený zvuk..

  Principy mikrofnů podrobněji na www.elektroakustika.cz

Směrové charakteristiky

Na obrázcích jsou nejběžnější směrové snímací charakteristiky mikrofonů. Zleva: kulová, kardioidní, superkardioidní, osmičková, speciální úzce směrová.

Kulová charakteristika - mikrofon snímá stejně ze všech směrů a nemusí být natočen ke zdroji zvuku. Snímá tedy nejen zdroj zvuku, ale i jeho okolí.

Kardioidní (ledvinová) charakteristika - mikrofon snímá nejvíce ve vlastní ose. Ostatní směry jsou potlačovány a ze zadní strany je snímání minimalizováno. Nejčastěji užívaná snímací charakteristika.

Superkardioidní (hyperkardioidni) charakteristika - mikrofon má ještě více zúžené snímání ve svém směru, ale částečně snímá i zezadu. Musí být přesně natočen ke zdroji zvuku. Používá se často v akusticky nevyhovujících prostorách aby bylo co nejvíce potlačeno snímání jeho okolí.

Osmičková charakteristika - mikrofon snímá ze dvou směrů proti sobě. V pravém úhlu na tento směr je snímání nejvíce potlačeno. Používá se např. při snímání dvou zdrojů zvuku jedním mikrofonem umístěným mezi nimi.

Úzce směrová charakteristika se používá pro snímání vzdálenějších zdrojů zvuku např. mikrofony na profesionálních kamerách.

Důležitou vlastností mikrofonu ovlivňující jeho kvalitu je kmitočtová charakteristika, která znázorňuje jak mikrofon snímá které Kmitočty. Univerzální mikrofon by měl mít chakteristiku co nejrovnější v celém akustickém pásmu.

Kvalitu - jakost mikrofonu ovlivňuje mnoho parametrů a ne všechny lze vyjádřit měřením. Některé mikrofony jsou oblíbené pro svůj specifický zvuk. Naštěstí u renomovaných výrobců se lze částečně orientovat i cenou mikrofonu. I při zdánlivě stejných naměřených parametrech bude dražší mikrofon mít brilantnější zvuk s více detaily. Často bude i odolnější proti mechanickému namáhání, vlastním nežádoucím hlukům, šumu apod.

Bezdrátový mikrofon - mikroport je v podstatě mikrofon s připojeným vysílačem. Přijímačem se pak přijímá signál z mikrofonu-vysílače. Vysílače jsou buď součástí mikrofonu (hand) nebo se připojují k mikrofonu krátkým kabelem (bodypack). Logicky jsou vysílače napájeny bateriemi, přijímače pak většinou síťovým zdrojem. Přijímače mohou být v provedení diverzitním nebo jednoduchém. Diverzitní přijímače mají dvě antény a přijímač si vybírá tu, která má zrovna lepší příjem, což přispívá ke stabilitě signálu.
Kvalitu bezdrátových mikrofonů ovlivňuje nejen kvalita vlastního mikrofonu, ale i kvalita vysílače s přijímačem, tedy přenosové cesty. Měl by pracovat v pásmu UHF, pásmo VHF se již nedoporučuje kvůli nižší jakosti a rušení.  Navíc zavádění digitální televize osazuje kanály užívané mikroporty, takže i v pásmu UHF může dojít k rušení. Zde je pak výhodou možnost přeladění vysílače a přijímače na jiný kmitočet. Kmitočty, které mohou mikroporty užívat jsou 470-786 MHz.
Z důvodů omezení vysílacího pásma pro televizní vysílače a bezdrátové mikrofony, které bylo oficiálně vyhlášeno Českým telekomunikačním úřadem ve Všeobecném oprávnění VO-R/10/04.2012-7, není od letošního roku možné používat frekvenční pásmo nad 786 MHz na provoz bezdrátových mikrofonů. Toto pásmo bude nadále využíváno výhradně mobilními operátory pro vysokorychlostní datové služby. U mikroportů Sennheiser se jedná o pásma D a E.
Nezanedbatelné je také mechanické provedení vysílače, odolnost držáků a výdrž baterií.

  Často kladené otázky na bezdrátové systémy

Jak tedy vlastně vybrat ten nejvhodnější mikrofon?

Nejuniverzálnější a nejčasteji používaný bude dynamický mikrofon s kardioidní snímací charakteristikou. Je vhodný pro pódiové vystupování i pro domácí nahrávky. Některé jakostní typy se používají i pro náročný studiový záznam. Výhoda kardioidní charakteristiky je její univezálnost, kdy každý rychle pochopí, že se do mikrofonu mluví zepředu a potlačení okolních zvuků bývá v běžných aplikacích velmi žádoucí. Běžným mikrofonem by mohl být SHURE SM58, špičkovým pak SENNHEISER MD46.

Pro mistnost s horší akustikou bude vhodné použít mikrofony směrovější se superkardioidní charakteristikou. Běžným mikrofonem by mohl být SHURE BETA 58A, lepším pak AKG D7, spičkovým SENNHEISER MD441U.

Pro nahrávání nebo snímání z větší vzdálenosti bude vhodný některý z kondenzátorových mikrofonů. Směrovou charakteristiku si vybereme podle způsobu jakým chceme daný zvuk snímat a podle prostředí. Čím méně chceme snímat i okolní zvuky, tím musí být mikrofon směrovější. Kondenzátorové mikrofony potřebují napájecí napětí: buď máme zařízení, které umožní tzv. fantomové napájení nebo mikrofon obsahuje baterii umístěnou v jeho těle, případně k mikrofonu použijeme externí napaječ (zdroj).

Pro jakostní studiový záznam se používají mikrofony s výborným podáním detailů. Jsou to často jakostní kondenzátorové typy. Uplatnění však najdou i jiné levnější mikrofony podle toho, jak který zvukový mistr má odzkoušené snímání různých zvukových zdrojů v rozdílných prostorách. Jedním z nejznámějších je NEUMANN U87, z levnějších AKG C214 a samozřejmě další.

Bezdrátový (wireless) nebo drátový (wired) mikrofon?

Pokud to není z provozních důvodů nezbytné, je vhodnější použít vždy mikrofony drátové. Odpadne mnoho starostí s bateriemi, s vysílacími kmitočty vs. rušení, nemluvě o podstatně vyšších pořizovacích nákladech. Tam, kde je nutný volný pohyb s mikrofonem (muzikál, sport apod.) je namístě mikrofon bezdrátový.
 

Jakých mikrofonů se raději vyvarovat?

Z těch nejlacinějších se hodně objevují rozličné typy z produkce východních zemí. Bývají prodávány pod roztodivnými obchodními značkami a názvy. Někdy se dokonce vloudí i do kamenných obchodů. Často se vyznačují pevně připojeným kabelem (bez konektoru XLR) plastovým korpusem a především nekvalitním zvukem a nejasnými ostatními parametry, většinou vůbec neuvedenými. I lajk brzy pozná, že mikrofon je až příliš náchylný ke zpětné vazbě (houkání), o "plochém" zvuku ani nemluvě.

  Nekupujte padělky!

Pokud už trváte na pořízení levného mikrofonu, pořiďte si mikrofon, byť s nízkou cenou, ale od kvalitního výrobce - na našem e-shopu Vám ani nikoho jiného nenabídneme.

Podrobnější popis konstrukce a vlastností mikrofonů na Wikipedii

 

nahoru
©    MIKROFONY@ELEKTROAKUSTIKA.CZ